Proiecte

TESLA project

https://teslaerasmus.eu/

Proiectul Erasmus+ TESLA la final

În perioada 2019 – 2022, Liceul Teoretic ”Coriolan Brediceanu” a derulat, în calitate de partener, proiectul TESLA (Together in Environmental Solutions Learning Activities), având numărul de referință: 2019-HR01-KA229-060810_3, proiect de parteneriat de schimb interșcolar KA229 în cadrul Programului Erasmus+ al Uniunii Europene. Proiectul a urmărit schimbul de experiență și bune practici, desfășurarea de activități de învățare reciprocă și ateliere de lucru între școlile implicate în parteneriat. Obiectivul proiectului îl constituie conștientizarea în rândul tinerilor asupra necesității utilizării surselor regenerabile de energie și utilizarea acestora in mod responsabil. Asemeni tuturor proiectelor Erasmus+, și acesta a urmărit comunicarea și colaborarea între tinerii europeni, dar și dezvoltarea capacităților lor de lucru în echipă și de transfer a cunoștințelor teoretice dobândite la orele de STEM (științe, tehnologie, matematică) în rezolvarea unor probleme practice. Țările partenere în proiect au fost Croația – în calitate de coordonator; Austria, Estonia și România – în calitate de parteneri.
Școala noastră își reconfirmă astfel dimensiunea europeană, deschiderea spre educația modernă de calitate, spre colaborarea cu alte școli, spre menținerea parteneriatelor vechi și construirea unora noi, pentru a oferi elevilor noștri cele mai bune și variate condiții de a deveni cetățeni responsabili ai mileniului 3.
De-a lungul celor 3 ani de implementare, au fost desfășurate activități variate locale, în grupuri naționale și transnaționale, întâlniri online, activități de predare – învățare – formare cu participare fizică, activități specifice pe platforma eTwinning, iar rezultatele proiectului au fost diseminate în cadrul diverselor evenimente la care elevii celor patru școli partenere au participat.
În luna noiembrie a anului 2019 a avut loc prima întâlnire în format fizic la Tehnika Skola Pozega, școala coordonatoare din Croația. A avut loc o festivitate de demarare a proiectului, prezentări ale surselor de energie alternativă din țările partenere și s-au derulat o serie de workshop-uri legate de energia regenerabilă. Acestea ne-au ajutat să ne cunoaștem mai bine unii cu alții și să lucrăm în echipă dar și să dobândim cunoștințe noi în legătură cu energia alternativă și chiar cunoștințe în domeniul digital sau lingvistic. În pauzele dintre activități am luat parte la turul școlii și am socializat cu elevii și profesorii din celelalte școli. Am vizitat apoi Centrul Memorial Nikola Tesla din Smiljan și acvariul din Karlovac, o hidrocentrală de mici dimensiuni, care generează energie electrică pentru Pleternica, o localitate învecinată cu Pozega și o centrală solară, fabrica de autoturisme electrice Sveta Nedelja – Rimac Automobili și Muzeul Tehnic Nikola Tesla din Zagreb. Am fost primiți călduros atât de corpul profesoral al școlii gazdă, cât și de autoritățile locale. În cadrul acestei întâlniri a fost selectat prin vot și logo-ul proiectului, din creațiile propuse de elevii din toate țările. Desenul realizat de eleva noastră, Andreea Borduz, aflată în acel moment în clasa a XI-a B a obținut cel mai mare număr de voturi și a devenit simbolul proiectului TESLA.
Din păcate, odată cu declanșarea pandemiei, întâlnirile în format fizic au fost amânate, dar au avut loc întâlniri online și s-au desfășurat activități pe platforma eTwinning. Școlile partenere au sărbătorit împreună de la distanță Ziua Pământului, săptămâna europeană a tineretului, zilele Erasmus și Ziua Limbilor Europene.
Odată cu ridicarea la nivel european a restricțiilor de călătorie, a fost rândul școlii noastre să găzduiască o nouă activitate de predare – învățare – formare, în octombrie 2021. Au participat câte 6 elevi și 2 profesori din BHAK International Business School Linz, Austria, Kanepi Gümnaasium, Estonia și Tehnička Škola Požega, Croația. În plus, din delegația școlii croate au făcut parte și d-na prof. Marina Mirković, coordonatoarea proiectului și de dl prof. Zoran Galić, directorul școlii. Programul pregătit a fost variat, cuprinzând întâlniri cu conducerea liceului gazdă, cu oficialități locale, prezentări ale surselor regenerabile de energie utilizate în fiecare țară, un tur ghidat al orașului Lugoj, pregătit de către elevii români, ateliere de construit dispozitive care să pună în evidență sursele de energie regenerabilă, activități sportive, ateliere de scriere creativă a unor articole pentru revista proiectului, dar și vizite de documentare la ExperimentariumTM, Universitatea Politehnica Timișoara, Biblioteca Centrală Universitară, parcul fotovoltaic de la Darova și hidrocentrala Porțile de Fier. A fost o săptămână intensă, cu multe provocări, dar și cu satisfacții pe măsură. Elevii au aflat informații noi, au colaborat cu partenerii lor internaționali, au cosnstruit și au scris împreună, au participat la activități și întreceri sportive, s-au simțit parte a unei mari familii de tineri europeni preocupați ca sursele de energie ale viitorului să fie sustenabile și cât mai puțin dăunătoare mediului. Toți partenerii au apreciat timpul petrecut în România, programul organizat și ospitalitatea de care s-au bucurat.
Anul 2022 a adus încă două întâlniri de proiect. Luni, 28 februarie, a avut loc deschiderea oficială a evenimentului de predare – învățare – formare desfășurat la International Business School din Linz, Austria. S-a intonat imnul Uniunii Europene, în limbile germană și engleză, apoi delegațiile de elevi au prezentat soluții de îmbunătățire a calității vieții, în cadrul activității "people fixing the world". Elevii au participat la workshop-uri pe teme de producție a confecțiilor textile, fair trade și producție alimentară, unde au descoperit importanța apei, a energiei și a abordării sustenabile pe parcursul întregului proces. Vizita la fabrica de oțel Voestalpine a revelat etapele producerii oțelului și modul în care poate fi utilizat, dar și obiectivele de dezvoltare sustenabila pentru anul 2050, iar Tabakfabrik, o fostă fabrică de tutun devenită o inițiativă locală de succes, a generat discuții privind adaptarea la noile condiții legale și sociale. Incursiunea în lumea viitorului la Ars Electronica, organizație dedicată promovării creației digitale, laborator pentru inovații viitoare și proiecte de cercetare interdisciplinară care unește domenii precum arta, tehnologia și societatea a încheiat această întâlnire într-o notă optimistă.
În perioada 9 -13 mai 2022 a avut loc în Estonia ultima activitate de predare-învățare-formare din cadrul proiectului Erasmus+ TESLA. Aceasta a cuprins vizite la Universitatea din Tartu și AHHAA Science Center, muzeul din Kohtla-Nõmme și o mină de șisturi petrolifere, Muzeul Marinei din Tallinn, lecții în natură despre utilizarea resurselor pământului și despre protejarea mediului, activități de team building care le-au oferit elevilor posibilitatea de a lucra în echipă și de a se cunoaște mai bine, ateliere de lucru pe tema susținerii unei prezentări de calitate, a surselor de energie și a utilizării lor responsabile.
Pe parcursul celor trei ani, elevii și profesorii implicați în implementarea proiectului au publicat articole în revista proiectului, disponibilă online la adresa https://issuu.com/adriana0437/docs/newsletter_merged_online . Imaginea virtuală a proiectului a fost prezentată la competiția națională Made for Europe, unde a obținut premiul I la nivel județean.
Experiența acestui proiect ne-a îmbogățit pe toți - profesori și elevi. Nu doar informațiile științifice sau tehnice dobândite, cele despre stilul de viață, sistemul de învățământ, hobby-urile sau preferințele culinare ale partenerilor noștri europeni, ci și modul în care elevii români s-au raportat la activitățile în grupuri transnaționale reprezintă un câștig pentru experiența fiecăruia și un avantaj dobândit pentru activitățile noastre viitoare.
Proiectul Erasmus+ TESLA (Together in Environmental Solutions Learning Activities) având numărul de referință: 2019-HR01-KA229-060810_3, este finanțat prin programul Erasmus+ al Uniunii Europene, acțiunea cheie KA 229, parteneriate de schimb interșcolar. Imaginea virtuală a proiectului poate fi accesată la adresa https://twinspace.etwinning.net/97317/home , unde puteți găsi informații detaliate ale desfășurării tuturor etapelor proiectului.

World Space Week 2022 celebrates “Space and Sustainability”!

Săptămâna mondială a spaţiului cosmic este marcată anual între 4 şi 10 octombrie, fiind o oportunitate excelentă pentru organizaţiile din întreaga lume să se reunească, să inspire şi să stimuleze interesul pentru spaţiu, pentru ştiinţele dedicate spaţiului şi pentru educaţie în domeniu.
Ediţia din 2022 a Săptămânii mondiale a spaţiului (World Space Week - WSW) are la bază tema ”Spațiul și sustenabilitatea”, un eveniment de o săptămână în care au loc activități unde se discută despre modul în care umanitatea folosește spațiul, zona orbitală din jurul Pământului – ea însăși o resursă finită. Trebuie să ne asigurăm că, în activitățile spațiale viitoare, resturile spațiale pot fi curățate și nu reprezintă o amenințare pentru misiunile viitoare.
Săptămâna mondială a spaţiului cosmic este o sărbătoare a spaţiului, declarată de ONU, în cadrul căreia evenimentele sunt organizate de mii de organizaţii, inclusiv agenţii spaţiale, companii aerospaţiale, cluburi de astronomie şi muzee.
În acest an, în cadrul orelor de științe s-au dezbătut atât tema pricipală cât și teme adiacente acesteia. S-au desfășurat dialoguri libere în care au fost implicați toți elevii participanți. Împărțiți pe ateliere de creație, elevii au realizat picturi pe cadre A4 și A3 având ca temă spațiul.

ERASMUS DAYS

În 15,16,17 octombrie 2020 se sărbătoresc Zilele Erasmus, inițiativă care se adresează nu doar participanților la programul Erasmus+, ci și tuturor celorlalți actori interesați de promovarea valorilor europene și a tematicilor globale de interes: ecologie, solidaritate și incluziune socială, învățare online etc.
#ErasmusDays 2020 comunică marca Erasmus+ și vorbește despre rezultatele și impactul proiectelor pe parcursul a trei zile: 15,16 și 17 octombrie 2020 pentru a le face vizibile cetățenilor, comunității, profesioniștilor și factorilor de decizie.
În cadrul acestui eveniment, la Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu”, elevii din clasa a XII-a B, membri în echipa de proiect care au participat la mobilitatea din Croația, în cadrul proiectului Erasmus+ ”TESLA”, în noiembrie 2019, au diseminat proiectul în rândul colegilor lor și al elevilor de clasa a XI-a, joi 15.10.2020. Ei au prezentat imagini și materiale video realizate în timpul întâlnirii și pe parcursul primului an de proiect, predând ștafeta colegilor mai tineri care vor prelua responsabilitatea ducerii lui la bun sfârșit.
Cu toții sunt conștienți de necesitatea utilizării responsabile a surselor regenerabile de energie, dar și de dimensiunea europeană pe care colaborarea internațională o conferă școlii și fiecărui individ în parte .

STEMATH – Un nou proiect eTwinning implementat la Brediceanu

Odată cu încheierea anului școlar, se încheie și unul dintre proiectele eTwinning implementate cu elevii de gimnaziu. STEMATH este un proiect cu 17 parteneri din 7 țări europene, care își propune atragerea elevilor spre studiul matematicii prin rezolvarea de probleme practice, din viața de zi cu zi și prin folosirea, în acest sens, a modelării matematice.
Pe parcursul lunilor noiembrie, decembrie, ianuarie și februarie, grupele de elevi au avut de ales câte una din trei probleme pe care să le rezolve prin metode la alegere, inclusiv folosind tehnologia și programe ca Microsoft Excel, Python sau GeoGebra. Rezolvările au fost postate în spațiul virtual dedicat proiectului, iar coordonatorii au realizat broșuri online cu toate contribuțiile elevilor participanți:
https://twinspace.etwinning.net/90525/pages/page/794924
https://twinspace.etwinning.net/90525/pages/page/807174
https://twinspace.etwinning.net/90525/pages/page/828920
https://twinspace.etwinning.net/90525/pages/page/874551
Odată cu luna martie și cu suspendarea cursurilor în toate țările partenere, profesorii implicați au decis, într-o întâlnire online, să continue proiectul prin realizarea colaborativă a unor planuri de lecție interdisciplinare, pe care să le aplice la clasă în următorii ani școlari. Acestea pot fi accesate la adresa:
https://twinspace.etwinning.net/90525/pages/page/929080
Pentru că expozițiile care trebuiau să încununeze finalul de proiect în fiecare școală nu au mai putut fi realizate, s-a recurs la realizarea unei expoziții virtuale comune:
https://www.artsteps.com/view/5eb86fc586cfd46fb7516437
Elevi și profesori, am avut cu toții multe de învățat din acest proiect, unii de la alții, dar și de la partenerii noștri foarte dedicați studiului matematicii, al disciplinelor STEM și colaborării europene în educație.

Împreună pentru o lume mai bună

Prima activitate de predare-învățare-formare în cadrul proiectului TESLA – ” Together in Environmental Solutions Learning Activities”, Nr de referință: 2019-HR01-KA229-060810_3 a avut loc în perioada 10 – 16 noiembrie 2019 la Tehnicka Skola din Pozega, Croația, școala coordonatoare a proiectului.
Au participat elevi și profesori din școlile partenere: Croația, Austria, Estonia și România. Liceul Teoretic ”Coriolan Brediceanu” a fost reprezentat de elevele: Ciurescu Briana, Cosma Tonia, Jipa Maria, Murariu Raluca, Repede Amanda, Știucă Miruna însoțite de profesoarele Boldea Lucia și Mariș Adriana.Tema întâlnirii a fost descoperirea omului de știință Nikola Tesla și a modului de utilizare a surselor regenerabile de energie, în special a energiei solare.
Pe parcursul celor cinci zile de activități elevii și profesorii din școlile partenere au participat la workshop-uri având ca temă energia solară, au vizitat muzeul Nikola Tesla și casa memorială a acestuia, fabrica de automobile electrice Rimac, centrala hidroelectrică de la Pleternica și panourile solare de la Radnovac. Întâlnirile cu primarul orașului și prefectul regiunii au prilejuit discuții libere pe tema viitorului Uniunii Europene și a utilizării surselor regenerabile de energie.
Tot în această perioadă s-a finalizat competiția de selecție a logo-ului proiectului, fiecare țară participând cu primele trei clasate în urma concursurilor desfășurate la nivel local. Logo-ul ales pentru a reprezenta proiectul pe parcursul celor doi ani a fost cel creat de eleva Borduz Andreea din clasa a XI-a B de la Liceul Teoretic ”Coriolan Brediceanu”.
În ultima zi au fost înmânate certificate de participare de către directorul liceului tuturor elevilor și profesorilor implicați. Următoarea mobilitate va avea loc în luna mai la Kanepi, Estonia. Până atunci elevii vor desfășura activități în spațiul virtual disponibil pe platforma eTwinning: https://twinspace.etwinning.net/97317 și pe pagina web: www.teslaerasmus.eu .

Certificatul National de Calitate

Proiectul Erasmus+ School 21, Digitally and Socially Yours s-a încheiat, iar imaginea sa virtuală, proiectul eTwinning cu același titlu a fost recompensat astăzi cu certificatul național de calitate, în semn de apreciere pentru munca profesorilor și elevilor implicați. Ne alăturăm astfel partenerilor din Republica Cehă și Ungaria, care deja au fost recompensați cu acest certificat.

TESLA - Together in Environmental Solutions Learning Activities)

Începând cu data de 01.10.2019 Liceul Teoretic ”Coriolan Brediceanu” derulează în calitate de partener proiectul TESLA (Together in Environmental Solutions Learning Activities) având numărul de referință: 2019-HR01-KA229-060810_3, proiect de parteneriat de schimb interșcolar KA229 în cadrul Programului Erasmus+. Proiectul se va implementa în perioada 01.10.2019-30.09.2021 și urmărește schimbul de experiență și bune practici, desfășurarea de activități de învățare reciprocă și ateliere de lucru între școlile implicate în parteneriat. Obiectivul proiectului îl constituie conștientizarea în rândul tinerilor asupra necesității utilizării surselor regenerabile de energie și utilizarea acestora in mod responsabil. Asemeni tuturor proiectelor Erasmus+, și acesta va urmări comunicarea și colaborarea între tinerii europeni, dar și dezvoltarea capacităților lor de lucru în echipă și de transfer a cunoștințelor teoretice dobândite la orele de STEM (științe, tehnologie, matematică) în rezolvarea unor probleme practice. Țările partenere în proiect sunt Croația – în calitate de coordonator; Austria, Letonia și România – în calitate de parteneri.
Școala noastră își reconfirmă astfel dimensiunea europeană, deschiderea spre educația modernă de calitate, spre colaborarea cu alte școli, spre menținerea parteneriatelor vechi și construirea unora noi, pentru a oferi elevilor noștri cele mai bune și variate condiții de a deveni cetățeni responsabili ai mileniului 3.

Rencontres littéraire et échanges culturels au programme

En racontant l’histoire de son aïeul, Francis Berthelot d’Azay sort de l’oubli tout un pan de l’histoire de la Roumanie. © Droits réservés

Le célèbre écrivain Francis Berthelot d’Azay est venu, mercredi, au lycée Pothier, parler de son livre consacré à son aïeul, le général Berthelot, considéré comme le parrain de la « grande Roumanie ».

Erasmus

Bredicenii, mai sensibili la nevoile semenilor lor

In perioada 9 – 15 aprilie 2018 a avut loc, in orasul polonez Pulawy, cea de a doua activitate de predare – invatare – formare din cadrul proiectului european Erasmus+ „School 21, Digitally and Socially Yours”, implementat de Colegiul National „Coriolan Brediceanu” Lugoj in parteneriat cu alte patru licee europene. Aceasta intalnire a avut ca tema serviciul comunitar in favoarea persoanelor cu dizabilitati mintale.

Colegiul National ”C. Brediceanu” a fost reprezentat la aceasta intalnire de elevii Bianca Bredicean, Roxana Borlovan, Evelina Fratila si Maximilian Bogdan, care au fost insotiti de doamnele profesoare Daniela Popovici si Adriana Maris. Impreuna cu gazdele si cu ceilalti parteneri, ei au vizitat un centru de zi pentru adaptarea tinerilor cu sindromul Down, si respectiv o institutie pentru persoanele cu dizabilitati mentale si au participat alaturi de acestia la activitatile lor obisnuite: confectionarea de obiecte decorative, pictura, gatit, cantat, dans.

Activitatile desfasurate la scoala s-au concentrat pe invatarea sociala si emotionala. Impartiti in grupuri internationale, liceenii europeni s-au documentat si au realizat prezentari referitoare la dependentele care ameninta societatea secolului XXI: telefonul mobil, alcoolul, tutunul, medicamentele si substantele halucinogene, cautand solutii pentru diminuarea efectului acestora asupra tinerilor.

In cursul acestei intalniri a avut loc si o deplasare la Varsovia, unde, dupa o scurta incursiune istorica, culturala si stiintifica asupra orasului, elevii si profesorii au participat la repetitiile grupului de dansatori Mazowiacy. Acest grup integreaza persoane cu sindromul Down sau alte dizabilitati alaturi de elevi de liceu si tineri dansatori, care ating impreuna performante remarcabile si constituie astfel un bun exemplu de terapie prin arta.

Spatiul virtual al proiectului, https://twinspace.etwinning.net/44282/ gazduieste toate materialele realizate si prezentate in timpul intalnirilor, ca si activitatile desfasurate intre intalniri, in grupurile online. In aceste zile, elevii lucreaza la prezentarea unor sinteze referitoare la persoanele cu nevoi materiale accentuate: familii monoparentale, someri, persoane cu dizabilitati, persoane in varsta, persoane fara adapost si modul in care acestea pot fi ajutate de societate.

Urmatoarea intalnire a partenerilor de proiect va avea loc la Lugoj la inceputul anului scolar viitor si se va axa pe serviciul comunitar si persoanele cu dizabilitati fizice.

Proiectul „School 21, Digitally and Socially Yours” este finantat de Uniunea Europeana prin programul Erasmus+, actiunea-cheie 2: Cooperare pentru inovare si schimb de bune practici, domeniul Parteneriate strategice pentru educatie.